Ofte stillede spørgsmål

  • Hvilke browsere kan bruges?
    Den klientrettede indbetalingsløsning understøttes på følgende browsere: Chrome, Firefox og Microsoft Edge. Såfremt du ikke kan gennemføre sin transaktion, bedes du benytte en anden browser.
  • Tager det længere tid at få overført en indbetaling med den nye løsning?
    Indbetalinger sker via en anmodning i systemet. Anmodningerne forventes at blive behandlet inden for tre hverdage, men der kan dog forekomme længere behandlingstid i forbindelse med højtider. Du modtager en mail, når din anmodning er blevet behandlet.
  • Er det nye indbetalingssystem taget i brug på alle institutioner?
    Indbetalingsløsningen sættes i drift løbende hen over efteråret 2021 på de enkelte institutioner. Den korrekte aktuelle overførselsmetode fremgår under de enkelte institutioner her: www.kriminalforsorgen.dk/om-os/steder-og-kontakt/ Betalinger der ikke er oprettet korrekt vil blive afvist.
  • Hvordan indbetaler jeg penge til en indsat?
    Når du skal indbetale penge til en indsat, skal du fremover bruge indbetalingsløsningen KRIL. Du finder KRIL her: Link til KRIL
    Du skal bruge disse oplysninger:
    - Den indsattes KØLS-kortnummer.
    - De første fire cifre af personens fødselsdato (ddmm).
    Du kan min. indbetale 100 kr. og maks 7500 kr.
    For at sikre at indbetalingen går til den rette indsatte, skal KØLS-kortnummer og fødselsdato indtastes ved oprettelse af indbetalingen. Hvis du er i tvivl om processen, kan du finde en vejledning her: Trinvis guide i pdf.

  • Hvad er den indsattes KØLS-nummer, og hvordan får jeg det?
    Alle indsatte i Kriminalforsorgen tildeles et KØLS-kortnummer, som skal bruges af pårørende i forbindelse med indbetaling af penge. Den indsatte kan få oplyst sit KØLS-kortnummer den første hverdag efter indsættelsen, ligesom det også fremgår på deres ID-kort. Den indsatte kan altid henvende sig til personalet, hvis de er i tvivl om, hvad deres KØLS-kortnummer er.

    Det er ikke tilladt for fængslet/arresten at kommunikere KØLS-nummer til udefrakommende, da det er en personlig identifikator. Det er således kun den indsatte selv, der må oplyse nummeret. Support-funktionen, som er tilknyttet KRIL, kan således heller ikke hjælpe pårørende, som ønsker at få KØLS-kortnummer.

  • Kan jeg indbetale, selvom jeg ikke har NemID/Mit-ID?
    Ja, det kan du godt. Hvis du ikke har NemID, skal du oprette en brugerprofil i KRIL. Det gør du ved at klikke på ”Jeg har ikke NemID” øverst i højre hjørne og derefter vælge ”Opret brugerprofil”. Herefter skal du udfylde en række oplysninger om dig selv, hvorefter du modtager en bekræftelsesmail med et link, som skal benyttes til at aktivere din brugerprofil. Understøttelse af Mit-ID tilføjes 2021/2022.

  • Hvad er en brugerprofil – og hvordan opretter jeg profilen?
    Svar: En brugerprofil er din egen personlige profil i KRIL, som du skal bruge, når du skal indbetale. Hvis du har NemID, oprettes din brugerprofil automatisk, når du logger ind første gang. Har du ikke NemID, skal du klikke på ”Jeg har ikke NemID” øverst i højre hjørne og vælge ”Opret brugerprofil”. Understøttelse af Mit-ID tilføjes 2021/2022.

  • Jeg har ikke et betalingskort. Er der andre muligheder for at indbetale penge til en indsat?
    Nej, det er ikke muligt at benytte andre metoder end KRIL - heller ikke bankoverførsel. Du skal have VISA, VISA Dankort eller MasterCard for at bruge KRIL.
  • Kan jeg bruge MobilePay?
    Nej, det er ikke muligt at benytte andre metoder end betalingskort. Du skal have VISA, VISA Dankort eller MasterCard for at bruge KRIL.
  • Kan jeg Indbetale mindre end 100 kr.?
    Nej, der er en beløbsgrænse på minimum 100 kr. per indbetaling.
  •  Hvorfor må jeg ikke indbetale mere end 7500 kr.?
    Beløbsgrænsen på 7500 kr. er sat ud fra loven om hvidvask.
  • Jeg har oprettet en indbetaling, hvorfor har I ikke trukket pengene?
    Pengene bliver først trukket fra dit kort, når din indbetaling er godkendt.
    Du kan forvente, at din indbetaling bliver behandlet inden for tre hverdage. Der kan dog forekomme længere behandlingstid i forbindelse med højtider. Du modtager en mail, når din anmodning er blevet behandlet.
  • Min indbetaling er blevet afvist, trækker I pengene fra mit konto?
    Nej, når en indbetaling afvises, bliver der ikke trukket penge på dit kort.
    Du modtager en mail, når din anmodning er blevet behandlet. Afvises din indbetaling, fremgår det af mailen, at der ikke er blevet trukket penge fra din konto.
  • Får den indsatte pengene med det samme?
    Nej, når du har oprettet en indbetaling, skal denne først behandles af en administrator. Anmodningerne forventes at blive behandlet inden for tre hverdage, men der kan dog forekomme længere behandlingstid i forbindelse med højtider. Du modtager en mail, når din anmodning er blevet behandlet.
  • Hvorfor er min indbetaling blevet afvist?
    Hvis din indbetaling er blevet afvist, kan det skyldes, at der er fejl i en eller flere af de oplysninger, du har angivet i forbindelse med oprettelse af indbetalingen. Dobbelttjek, at du har skrevet det korrekte KØLS-kortnummer og/eller fødselsdato - og forsøg igen.
  • Min bruger er spærret, hvordan genaktiverer jeg den?
    Din bruger kan blive spærret, hvis du taster din adgangskode forkert fem gange. Du modtager derefter en mail med besked om, at din brugerprofil er spærret. I mailen er der også et link til genaktivering af profilen. Husk at tjekke dit spam-filter, hvis du ikke kan se mailen i din indbakke.
  • Jeg har oprettet en indbetaling gennem den ”gamle” indbetalingsløsning (bankoverførsel), hvad gør jeg nu?
    Den gamle indbetalingsløsning lukkes ned i etaper på de enkelte institutioner. Ønsker du at indbetale penge til indsat i en af kriminalforsorgens institutioner skal du benytte den nye indbetalingsløsning når den er tilgængelig, som du finder her: Link til KRIL